maanantai 2. maaliskuuta 2009

I love Paris <3

Lauantai aamuna 6.30 lähdettiin linja-autolla ajamaan Pariisia kohti. Tarkoitus oli lähteä 6.00, mutta ESN:n porukka otti aina varmuudenvuoksi puoli tuntia lisäaikaa, jos/KUN joku aina myöhästyy.. Matka Pariisin meni tosi nopeesti, nukuttiin ja puolessä välissä puolen tunnin breikki ranskalaisella huoltamoasemalla, jossa ilmeisesti on tapana olla soittajia matkustajien iloksi! :D

Pariisin saavuttua mentiin ekana hostellille. Odotukset hostellia kohtaan eivät olleet korkealla. Maksoihan matka ainoastaan 70 euroa, sisältäen bussimatkat, majoituksen, lounaan,aamupalan, opastuksen sekä venereissun. Hostelli osoittautui kuitenkin todella laadukkaaksi hostelliksi! :) Hostellin nimi oli Centres Internationaux de Sejour de Paris, Maurice Ravel. Jakauduimme viiden ja kahden hengen huoneisiin. Hostellilta matka jatkui metrolla keskustaan Jardin Du Palais Royal puistoon piknikille. Päivä oli todella lämmin, aurinko paistoi ensimmäistä kertaa tänä keväänä kirkkaalta taivaalta, ja olimme ihan läkähdyksissä talvitakkeinemme. :D Piknikin jälkeen oppaamme saapui paikalle. Hän oli uusiseelantilainen mies, joka oli opiskellut historiaa Pariisissa. Hänen intohimonsa historiaa kohtaan huokui koko opastetun kierroksen ajan! :) Hän kertoi todella monta mielenkiintoista tarinaa Pariisin historiasta yms. Nähtävyydet Pariisissa olivat jotain aivan mieletöntä! Olen toki kuullut paljon Pariisista, että kuinka kaunis ja romanttinen kaupunki se on. Mutta Pariisi kyllä ylitti kaikki odotukseni. Ehkä asiaan vaikutti myös loistava sää, ja hyvä matkaseura. :) 3.5h kierroksen jälkeen saavuimme Eiffel tornin juurelle. Kello oli noin 16 lauantaina, ja ihmisiä oli todella paljon jonottamassa pääsystä Eiffel torniin. Menimme kuvien ottamisen jälkeen myös ensimmäiseen jonoon, ja jonotimme siihen noin 45minuuttia, kunnes selvisi, että tämä oli vain hissijono. Ja mehän halusimme kiivetä portaat sinne. :D Noh, sitten etsimme toisen jonon, joka eteni todella hitaasti. Tässä jonossa olimme varmaan reilun tunnin, ja tässä vaiheessa ei enää pystynyt lähteä kiipeämään portaita, koska kello oli niin paljon, että he möivät ainoastaan hissilippuja. Eli jouduimme kuitenkin ottamaan hissiliput. Osa otti vain toiseen kerrokseen, mutta me rohkeimmat otimme lipun Eiffelin huipulle, joka maksoi 12 euroa. Hissiinkin sai jonottaa aika paljon, mutta lopulta huipulle päästyämme näkymä oli odottamisen arvoinen. :) Tulimme juuri oikeaan aikaan. Keli oli selkeä, aurinko juuri laskeutumassa ja näimme kaupungin myös pimeällä, ja se oli upea näky! :) Mulla kävi hyvä tuuri, että juuri huipulle päästyämme kamerastani loppui akku. Mutta onneksi muilla oli kamerat, ja saan heiltä sitten kuvat. Eiffentornin jälkeen olikin aika etsiä oikea metroasema ja suunnata kohti hostellia, koska kello oli jo 19 ja illalla oli vielä tarkoitus lähteä kaupungille. Kävelimme pimeässä Pariisissa takaisin keskustaan päin, ja löysimme kuin löysimmekin oikean metroaseman. Jalat olivat kaikila tulessa!! Hostellille pääsimme noin 20.30, ja siitä jakauduimme omiin huoneisiimme lepäämään hetkeksi. Osa porukasta lähti illalla jollekin sillalle hengailemaan, mutta itse jouduin jäämään hostelille lepäämään, koska vatsa oli niin kipeä. Muut olivat joutuneet odottelemaan tosi paljon ennen kuion pääsivät sillalle ( tai sillan alle tms), jossa opiskelijat yleensä hengailevat iltaisin yms. Mutta siellä ei ollutkaan ollut ketään, ja he tulivat takaisin viimeisellä metrolla noin yhden aikaan, koska sen jälkeinen julkinen liikenne hostellille oli epäselvää, että oliko sitä vai ei. Joten en jäänyt paljosta paitsi vaikken lähtenytkään heidän mukaansa. Mutta Pariisin yöelämä on koettava joku toinen kerta! :)

Sunnuntai aamuna olo oli paljon parempi, ja aamupalan jälkeen lähdimme metrolla keskustaan. Ensimmäisenä menimme koko porukalla pienelle 45min kestävälle veneristeilylle joelle, joka meni läpi Pariiisin. Näkymät veneestä olivat huikeat, mutta keli ei enää ollut niin hyvä kuin lauantaina. Veneristeylyn jälkeen koittikin pieni palaveri, mitä tehdään, kuka tekee, ja kenen kanssa. Eli mitä nähtävyyksiä ehdimme näkemään iltapäivällä ennen lähtöä takaisin Gentiin. Päädyimme viiden henkilön kanssa lähteä Montmartelle ihastelemaan maisemia ja katsomaan myös Moulin Rouge ulkoapäin. Montmarte oli aivan mahtava paikka. Keli oli jo parempi, ja ihmisiä oli todella paljon. Kiipesimme ylös kukkulalle, ja istuimme muiden ihmisten tapaan rappusille kuuntelemaan livemusiikkia. Tämä oli hyvä ratkaisu tulla Montmartelle, koska siellä saimme hengähtää ja todella nauttia Pariisista, eikä vain hätäillä kiireessä joka paikkaan. Näimme myös Tanja Karpelan hänen nykyisen miehensä kanssa siellä. Kuka nyt olikaan, ei enää pysy kärryillä! ;) Matkalla Moulin Rougeen kävimme syömässä mäkkärissä kanahampparit 2eurolla, koska kaikki muu oli niin kallista. Ja jälkkäriksi piti maistaa ranskalaista herkkua creppiä suklaan kanssa, nam :) Meidän oli tarkoitus nähdä vielä katakombit, mutta siihen ei aika riittänyt. Joten nähtävää seuraavalle Pariisin reissulle vielä jäi. Illalla 18.30 aikaan oli tarkoitus lähteä, mutta tietenkin osa porukasta oli myöhässä, ja lopulta Brasialaiset tytöt saapuivat ja pääsimme vähän yli seitsämän lähtemään kohti Gentiä. Bussimatkalla katsoimme (osa katsoi, osa ei) Da Vinci Koodin, joka sijoittuu Pariisin. Itse nukahdin alussa, joten tipuin jo siinä vaiheessä pois kärryiltä. ;) Täytyy katsoa tuo elokuva joskus paremmalla ajalla. Illalla olimme tosiaan 23 aikoihin kotona, ja oli kyllä ihana päästä omaan huoneeseen, sänkyyn, suihkuun ja netissä käymään. Vaikka olikin jo ikävä takaisin Pariisiin! mutta pakko sinne on takaisin mennä joskus.

Tänään olenkin sitten vihdoin aloittanut kouluhommat. Aamulla kirjoittelin yhtä esseetä, ja päivällä käytiin koululla hoitamassa lisää asioita. Illalla olisi hollannin kurssi, mutta taidan jättää väliin, ja mennä circuitiin kuluttamaan pois kaikkia mahdollisia herkkuja Pariisin reissulta. Tuntuu että tämä on yhtä lomaa vaan, ja normaalin terveellisen arjen aloittaminen on niin hankalaa. :/ Mutta jospa se tästä.

Nyt odotellaan jo seuraava reissua, eli ensi viikolla (1.5vko) päästä lähdenkin Budapestiin Kaisun luokse!! :) En malta odottaa, vaikka harmittaakin, etten pääse ESN:N järjestämälle reissulle Ardenneille, joka on kuulemma aiva huippu reissu. Mutta eiköhän meillä ole mahtavaa Budapestissä Kaisunkin kanssa :)