maanantai 20. huhtikuuta 2009

Voiko täydellisempää lomaa olla <3 unta vai totta?

Ei oikein tiedä mistä aloittaisi. Nyt tuntuu, tai tuntuu ettei mikään tunnu miltään Pariisin reissun jälkeen. Vaikka totta kai oli ja on aivan mahtava nähdä taas kavereita täällä Gentissä, mutta jotenkin sydän on vielä Pariisissa. No, aloittaan ihan alusta.

Viime maanataina lähdin Kataa ja Kaisaa vastaan Charleroihin. Oli uskomaton tunne nähdä ne juna-asemalla, halattiin yhdessä pitkään ja saattoi siinä muutaman tippakin silmästä pudota. No siitä, lähdettiin tyttöjen kanssa junalla Brysseliin ja matkalla vaihdettiin kuulumisia yms.. Brysselissä vietiin Katan ja Kaisan matkatavarat säilytykseen ja lähdettiin kiertämään kaupunkia. Keli oli aivan loistava! :) Reippaasti yli 20 astetta lämmintä. Käytiin lähes kaikki päänähtävyydet Brysselissä ja tytöt maistoivat ensimmäiset vohvelinsa ja sillä hetkellä Kata rakastui... ensimmäistä kertaa. ;) Pitkän päivän päätteeksi saavuttiin Gentiin ja vietettiin siskojen laatuaikaa mun pikkuruisessa asuntolan huoneessa.

Tiistai-aamuna käytiin juoksemassa läheisessä puistossa ja hiustenvärjäys operaation jälkeen lähdettiin junalla Antwerpeniin, mun entiseen "kotikaupunkiin". Siellä maisteltiin kuulusia belgialaisia ranskalaisia majoneesilla, nam, ja Kriek olutta, josta jopa Kata tykkäsi! Meinasi kuulemma pyytää iskää tuomaan sitä kotiin, kun ne tulee tänne käymään ensi viikolla. Kriek on belgialaista "tyttöolutta" kirsikan makuista. Todella hyvää :) Vaikka on ihan normi olutkin täällä todella hyvää!! Tiistaina kierreltiin Antwerpenin nähtävyyksiä ja pidettiin hauskaa. Nähtiin myös mun todella hyvä ystävä Lenka Tsekeistä, halusin ehdottomasti et ne tapaa toisensa. :) Illalla tultiin suht hyvissä ajoin takasin Gentiin, koska oli vielä pakattava Pariisin reissua varten.

Keskiviikko-aamuna Kata lähti kuudelta lenkille, ja mä ja Kaisa hetken päästä noustiin ja ruettiin valmistautumaan. Jostain kumman syystä meille kuitenkin tuli kiire ehtiä junaan, joka meni Daamportin asemalle, josta oli klo 9 aikaan tarkoitus lähteä. No lähestulkoon juoksemalla selvittiin vihdoin Sint Petersin asemalle ja ehdittiin junaan nipin napin. Jouduttiin kuitenkin odottamaan Daamportin asemalla melkein tunti, koska bussi oli puoli tuntia myöhässä. Puoli kymmenen aikoihin lähdettiin Gentistä kohti Pariisia, ja odotukset olivat korkeella.

Pariisiin saavuttiin puoli yhdeltä ja bussiasemalta päästiin tosi kätevästi metrojen avulla hostellille, joka oli todella hyvällä paikalla. Gare de lionin vieressä. Hostelli oli nimeltään Blue planet Hostel, ihan ok, 3hengen huone. :) Jätettiin tavarat sinne, suuntasimme lähimmän supermarketin kautta Montmartren kukkulalle. Minä kuvittelin osaavani reitin sinne, mutta vahingossa jäimmekin pois väärällä metropysäkillä ja jouduimme kävelemään aika lailla. Eikä siinä vielä kaikki. Luin karttaa vähän väärin, kun opastin meidät Montmartren hautasmaalle, enkä kukkulalle. Siinä vaiheessa meinas vitsit olla vähissä, Kaisan jalkoihin koski kovasti ja kaikilla oli huutava nälkä. Mutta loppujen lopuksi löysimme kuin löysimmekin oikean kukkulan ja saimme vihdoin alottaa piknikin. Kävimme myös Sacre Coeur kirkossa ja taiteilijoiden kukkulalla kiertelemässä. Kaisa narahti ensimmäiseen piirtääjään, joka piirsi Kaisan kasvot, joista tuli kyllä aika lapsenomaiset. Ehkä Kaisa lapsena. ;) Kävimme myös katsomassa Moulin Rouge alueen. Illalla pikavisiitin hostellilla jälkeen lähdimme keskustaan Louvre aukiolle. Näky oli huikea illalla, kun oli pimeetä, ja rakennukset, tai ei niitä voi kyllä vain rakennuksiksi kutsua, oli valaistu ihanasti. Otettiin kuvia varmaan pari tuntia ja ihailtiin maisemia ja kävelimme Seinen rantaa pitkin kotiin.

Torstaina lähdimme ilmaiselle Pariisin kiertueelle klo 11. Opas oli todella hauska ja tietävä tyttö Australiasta, joka oli tullut Pariisiin opiskelemaan ja rakastunut kaupunkiin ja jäänyt sille tielleen. Kiersimme 3.5 tuntia päänähtävyyksiä, ja saimme kuulla mahtavia tarinoita historiasta yms. Kierroksen jälkeen kävimme vielä omatoimisesta Riemukaarella, josta suuntasimme Eiffel tornille. Matkalla Eiffelille menimme taas tällaisten katumaalareiden ohi, ja yksi heistä huuti : Hei Suomi, mitä kuuluu? Ollaanko me todellakin niin suomalaisen näköisiä?!?!? :D Mies oli tosi mukava portugalilainen veijari, joka halusi välttämättä piirtää meistä kolmesta yhteiskuvan. Juuri kun olimme asettumassa aloilleen selvisi että hän piirtää pilakuvia :) Noh, tulipahan sitten meistä kolmesta pilapiirrustus, mulla sian nenä, Kaisalla aika leveet kasvot ja Katalla.. noh, Kata oli Kata. ;) Tästä selviydyttyämme lähdimme taapertamaan Eiffelille, mutta matkalla sinne oli kolme kiinalaista taidemaalaria, jotka piirsivät todella kauniita kasvokuvia. Ajateltiin Katan kanssa että nyt jos ei koskaan, ja sitten myös meistä piirrettiin kasvokuvat. Niistä tuli tosi kauniit, onneksi piirtäjät korostivat hyviä piirteitä, eivätkä hieman täällä vaihdossa levinneitä poskia! :D Lopulta pääsimme Eiffelille, ja todella nopealla jonottamisella pääsimme kiipeämään portaita Eiffelin 2.kerrokseen saakka. Näky oli edelleenkin yhtä kaunis kuin viimeksikin, ja tälläkin kertaa näimme maisemat valoisan aikaan, auringonlaskun sekä pimeän aikaan. Paras oli ehkä pimeä, kun koko kaupungin valot näkyivät! :) Eilffelin jälkeen lähdimme hostellille päin, ja matkalla kävimme lähiravintolassa syömässä illallista 24 aikaan.. :S huhuhuh!!

Perjantaina aamulla söimme brunssin Jardin des Plantsilla. Puisto oli todella kaunis, tuollaisessa puistossa kun saisi aamulenkin tehdä päivittäin. Sen jälkeen jälleen Montmartren kukkulalle, koska keli oli niin mahtava, ja janosimme livemusiikkia. Tälä kertaa jäimme oikealla metroasemalla pois, ja lähdimme etsimään supermarkettia, koska halusimme vähän jotain naposteltavaa ja viiniä. Löysimme niin supermarketin kuin aivan ihanan kangaskaupan, josta kaikki löyti silkkikankaat itselleen. Kaisa ihanan täyteläistä oranssia, josta tulee sen ylppärimekko ja Katalle ja mulla pienen riidan jälkeen saman väristä turkoosia silkkiä. Lupasin etten pitä mekkoa samoissa juhlissa sen kanssa, niin sain myös ostaa kankaan! :)

Mekko-ostosten jälkeen lähdimme kukkulalle, jossa jo livemusiikki soi. Saimme kuin saimmekin paikat portailta, avasimme viinipullomme ja aloimme nauttimaan livemusiikista. Musiikki sai meidät tunteellisiksi, etenkin Katan. Hän itki varmaan tunnin kun kuuntelimme sitä musiikkia.. Jossain vaiheessa Kata pyydettiin "lavalle", koska laulaja halusi kysyä miksi hän itkee yms.. Siellä Kata sitten hengaili laulajan kanssa, kun laulaja Nikerson lauloi Katalle Torn- Natalia Imbruglia. Aika uskomatonta. Toinen rakastumisen hetki. Keikan jälkeen laulaja tuli kaverinsa kanssa juttelemaan meille, ja ne oli aivan huipputyyppejä. Lähdettiin niitten kanssa autolla keskustaan ja syömään kiinalaiseen. Jonka jälkeen menimme Notre Damen rannalle, jossa ne keikkailee viikonloppu iltaisin. Aluksi he olivat, että ei tänne varmaa tänään tule paljoa porukkaa, koska vähän tuuli. Mutta jo muutaman biisin jälkeen paikka oli täynnä, ja ihmiset nauttivat todella paljon. Myös Kaisa pääsi näyttämään laulajan taitojansa, ja myös yleisö innoistui Kaisan esiintymisestä. Loppuillasta kaikki tanssivat ja lauloivat rannalla, ja tunne oli aivan uskomaton!! <3 Keikan jälkeen hengailtiin niiden kanssa, aivan mielettömiä tyyppejä!

Myös lauantai päivä hengailtiin heidän kanssa, ja oli tarkoitus et Kaisakin pääsis laulamaan vielä Montmartrella, mutta sää oli vähän huono, eikä viitsinyt ulkona soittaa. Lauantaina oli tosi haikee mieli jättää Pariisi ja uudet ystävät. :( Mutta toivottavasti päästään mahdollisimman pian takaisin sinne ja nyt löytyy yöpaikkakin sieltä, niin ei tarvitse siitä huolehtia. :) Meinasimme muuten myöhästyä bussista, joka lähti kuuden aikaan lauantai-iltana.. Vähän meinas stressiä pukata, kun emme löytäneet oikeaa pysäkkiä, eikä kukaan osannut kertoa missä se olisi. Mutta onneksi bussi lähti itsekin myöhässä, niin ehdimme siihen! :) Mutta toisaalta ei se nyt niin kamalasti olisi haitannut jos olisimme joutuneet jäämään vielä yhdeksi yöksi! Matka kotiin meni hupaisasti, saimme istua bussin etupenkillä ja kuski varmasti kovasti tykkäsi, kun me laulettiin ja naurettiin melkein koko matka. Eipähän ollut vaaraa nukahtamisesta! ;)

Kaiken kaikkiaan Pariisin loma siskojen kanssa oli aivan uskomattoman ihana. <3 Enemmän kuin olisi koskaan voinut odottaa. Jotenkin tuntuu kuin olisi elänyt vain kaunista unta. Mutta nyt on taas maanantai, siskot on pian Suomessa ja mulla on mielettömästi kouluhommia rästissä. Tälläkin aikaa pitäisi varmaan niitä tehdä, mutta kappas, täällä vaan blogia kirjoittelen. :D Ei kai siinä auta muuta, kuin yrittä palautua arkeen.. viideksi päiväksi. sitten taas reissun päälle, tällä kertaa Milanoon Kaisua moikkaamaan. :) Aluksi ajattelin etten jaksais enää sinne lähteä, mutta nyt on jo taas matkakuumetta, että ei muuta kuin Italia, here we come!!!